Naast een motor uit het verleden nu ook een andere auto uit het verleden. Deze CLK komt uit 1999 en is dus een auto uit de vorige eeuw. Het model trekt mij erg aan en zeker ook de prestaties van deze 3,2L motor. Wanneer ik rustig aan doe zal hij niet meer verbruiken dan de Nissan Micra. Dan wel alleen op de snelweg.
Fun Facts (op moment van schrijven 4-6-25)
2.394.020 voertuigen in deze kleur
1.004.869 voertuigen zijn ouder
504.928 voertuigen zijn sneller
Er zijn slechts 3 voertuigen van deze combinatie van merk, type en kleur in Nederland en,
De gemiddelde eigenaar is 51 jaar oud.
Wat zegt ChatGPT over deze auto:
De Mercedes-Benz CLK 320 W208 is een luxe coupé die geproduceerd werd tussen 1997 en 2003. Het model combineert de elegante stijl van een coupé met het comfort en de techniek van de Mercedes E-Klasse.
De CLK 320 staat bekend om zijn soepele motor, comfortabele rijgedrag en stijlvolle uitstraling. Het interieur is luxueus afgewerkt met leer en houtaccenten. Ondanks zijn leeftijd blijft dit model populair onder liefhebbers van klassieke Mercedes-modellen.
De auto biedt een comfortabele en verfijnde rijervaring. De 3.2-liter V6 levert genoeg kracht voor vlotte prestaties, met een stille en soepele loop. Hij is niet bedoeld als pure sportwagen, maar eerder als een luxe cruiser – ideaal voor lange ritten of ontspannen toertochten.
Over het algemeen is de CLK 320 vrij betrouwbaar als hij goed is onderhouden. Regelmatige oliewissels, controles op roest, en het bijhouden van elektronica zijn belangrijk om hem in goede staat te houden. Onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar, mede doordat de CLK veel techniek deelt met de E-Klasse.
Mercedes Benz | CLK 320 Elegance (W208) |
---|---|
Op naam sinds | 31 mei 2025 (3e eigenaar) |
Kenteken | XP-XH-66 |
Bouwjaar | 1999 |
Motortype | 3,199 cc, V6, 3 kleppen p/c |
Vermogen | 224 pk (165 kw) / 5600 tpm |
Max Koppel | 315 Nm / 3000 tpm |
Topsnelheid | 240 km/h |
0 - 100 km/h | 7,4 Seconden |
Gewicht | 1.395 kg |
Lengte | 4,5 Meter |
Breedte | 1,7 Meter |
Hoogte | 1,3 Meter |
Geluidsniveau | 73 dB(A) |
Aantal Zitplaatsen | 4 |
Model Carrosserie | Coupé |
Aantal Deuren | 2 |
Transmissie | Automaat 5 versnellingen |
Kleur | Officieel: Smaragdschwarz (code 189). |
Interieur | O.a. leer, verwarmde en electrische stoelen, |
De dynamo was een van de oorzaken van het kabaal onder de motorkap. De lagers van de poelie waren compleet versleten. Nu een andere goede dynamo geplaatst en het kabaal is gelukkig weg. Nu een lekker rustig motorgeluid van de V6.
Nadat ik de olie van de stuurbekrachtiging had vervangen had ik gehoopt dat deze weer lekker soepel rond ging. Helaas was er maar een kleine verbetering. Ik kwam er achter dat er in het reservoir een filter zit wat verstopt kan raken. Daarom maar een nieuwe gemonteerd. Eens zien of dit beter helpt.
Nou, helpt dus minimaal maar laat het wel een poosje zo als het nu is. Volgende is de pomp vervangen. Als dat niet helpt dan zit er niets anders op dan het stuurhuis te vervangen.
Donderdag 25 juni naar de aircoboer hier in het dorp geweest. Ik hoopte dat hij alleen bijgevuld hoefde te worden. Ik was bang dat de pomp aan vervanging toe was. Gelukkig was de airco zo goed als leeg. Alle tests waren goed waarna het systeem alles netjes heeft bijgevuld. Nu is hij weer heerlijk koel.
Gisteren had de multiriem iets van, doe het zelf maar! ik stop er mee! Ik hoorde wel iets wat leek op steentjes die in de band zaten en los kwamen en tegen het spadbord schoten. Tot dat het lampje van de accu ging branden en de stuurbekrachtiging het niet meer deed. Ik had toen al een vermoeden.
En terrecht. De riem was uiteen gespat. Vandaag gelijk een nieuwe gehaald en gemonteerd.
De verlichting voor de binnenkant is vervangen door LED lampjes.
De telefoonlader heeft nu permanent een laadspanning van 12volt.
Een van de kabaalmakers onder de motorkap was de katrol voor de multiriem. Deze is nu vervangen. Het overige geluid komt zeer waarschijnlijk vanaf de dynamo. Die is als volgende aan de beurt.
De bediening van de elektrische stoel aan de rechter kant doet het weer. Na het loshalen van de deur, de unit compleet losgehaald en aan alle draadjes te hebben gewiebeld doet de stoel het weer goed.
De speakers van de deuren heb ik net in de houders geplaatst. Natuurlijk pasten ze niet en heb ik de houders moeten aanpassen. Morgen eens kijken of ik ze in de auto kan zetten.
Zoals te zien, zijn de oude echt overleden.
Nu misschien nog wat grotere subwoofers achterin. Houd het voorlopig zo als het nu is.
Nou, dat was geen overbodige luxe. De olie was echt aan vervanging toe. Het filter leek een aantal verversingen te zijn overgeslagen. Filter was blij dat zijn taak erop zat zeg maar.
Op de foto het nieuwe en het oude oliefilter.
Deze, samen met het luchtfilterhuis, was echt een smerige boel. Nu weer lekker schoon. Ik wil nog wel de letters weer zilver maken. Eerst maar eens kijken wat ik daar het beste voor kan gebruiken. De rest van de motorruimte komt later.
Het is op de foto moeilijk te zien. De linker kant is nieuwe olie, en de rechterkant is de oude. Deze is donker bruin geworden. Was dus tijd om te vernieuwen.
De bekerhouder moet met een druk op de knop omhoog komen. Nou, dus niet. Nu goed schoongemaakt en doet hij het wel.
Voor het QuadLoch hoesje hier, net als in de taxi, een plakker om de telefoon in te zetten. Nu nog zonder lader maar binnenkort met draadloos opladen.
Het skangetje van de terugloop leiding bij de brandstoftank is kapot. Bij een volle tank komt de brandstof wat boven het slangetje zit er uit gesijpelt.
De verlichting achter en op de knop voor het licht werkt niet. Zal elleen een klein lampje zijn. Wel weer een hele toer om alles los te halen ben ik bang.
Op de voorbumper laat de blanke lak los. War opschuren, polijsten en een nieuwe laag blanke lak aanbrengen.
Rondom het sleutelgat op de kofferbak vormt zich nu wat oppervlakkige roest. Die zal ik goed moeten aanpakken om het roesten echt te stoppen. Dit betekend slot er uit en waarschijnlijk de hele achterkant van de achterklep spuiten.
Op de randen van de spadborden zit een kraag(je) met roest. Dit type CLK is erom berucht dat dit gaat gebeuren. Deze is daarom ook geen uitzondering.
Alle roest zal aangepakt moeten worden en indien nodig met glasvezel de vorm vanhet spadbord herstellen. Afwerken met plamuur en dan grondverf, lak en blanke lak. En uiteraard tussendoor schuren.
Of, er komen 2 vervangende spatborden op. Nieuw of roestvrij van de sloop.
Zomaar
Zomaar
Zomaar
Zomaar
Zomaar
Zomaar
Zomaar
Zomaar
Zomaar
Zomaar
Zomaar